Digital

Digital

Nieuws

Belgisch onderwijs heeft digitale stimulans nodig

Een woordvoerder van het Belgische onderwijswezen, beteuterd: “De politiek dringt bij het onderwijs voortdurend aan op de noodzaak om ‘de digitale trein niet te missen’, maar de mensen op het terrein krijgen weinig instructies, financiering of pragmatische antwoorden.”

En dus slagen de Belgische scholen er over het algemeen niet meer in te voldoen aan wat de wet van hen eist, namelijk “alle leerlingen erop voorbereiden verantwoordelijke burgers te zijn die in staat zijn mee te werken aan de ontwikkeling van een democratische gemeenschap”. Wie niet digitaal vaardig is, kan immers niet meekomen.
En wat moet de Belgische, nee, de wereldburger niet allemaal kunnen vandaag: “hij moet zijn weg vinden in informatie en gegevens, communicatie en samenwerking, de creatie van digitale inhoud, beveiliging en het oplossen van problemen.”

Zijn er iniatieven tot verbetering? O zeker, maar de belangrijkste initiatieven zijn het werk van individuele personen op individuele scholen. Pas als er beleid komt gericht op het realiseren van leeromstandigheden die een levenslang gebruik van en aanhaken bij de digitale technologieën mogelijk maken, is er hoop.

Aldus Knack.

Bron: Knack juli 2019