Digital

Digital

Nieuws

Tijd van digitaliseren als bierelftal is voorbij

Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de KNVB:
“In de zomer van 2015 kwam ik bij de KNVB binnen en was er digitale beweging te bespeuren bij de bond, maar de buitenwacht vond dat dit ging met de snelheid van het bierelftal dat op een snikhete zomerdag een aanval moest opzetten. Voor hun gevoel bleven we vertrouwen op vuistdikke handboeken, papieren rapporten en stapeltjes formulieren.”

Als voetbalscheidsrechter had de heer Groeneweg hetzelfde gevoel. Uit protest stopte hij met bier drinken.

De KNVB maakte vanaf 2017 een inhaalslag en beschikt nu over een voetbalapp, onder meer voor scheidsrechters, die beter is dan de hockey-app. Daarnaast zijn verschillende digitale platformen ingericht en is de dataverzameling van voetballers en verenigingen actueel en bruikbaar.

Op het gebied van sociale media doet de KNVB lekker mee. Vooral op Instagram en YouTube. Snapchat wordt ingezet rond ‘hero-momenten’, bijvoorbeeld als Nederland door een onterechte penalty wint van Japan.

De belangrijkste doelen van de digitaliserende bond zijn “informeren, inspireren en activeren”. Dat wil zeggen:

  • Informeren: We maken kennis voor iedereen (trainers, spelers, scheidsrechters, bestuursleden, wedstrijdsecretarissen, vrijwilligers, fans en liefhebbers) op een laagdrempelige manier toegankelijk.
  • Inspireren: We tonen betrokkenheid en inspiratie door mooie verhalen over het amateurvoetbal en Oranje in beeld te brengen (andere voetbalvormen en fanbeleving).
  • Activeren: We maken het makkelijk voor iedereen die betrokken wil zijn bij het voetbal door lid te worden van een vereniging of om een wedstrijd van de vertegenwoordigende elftallen van Oranje te bezoeken.”

Goed bezig, de voetbalbond.

Bron: Sportnext.nl juli 2019