Digital

Digital

Nieuws

Varkenssector moet digitaliseren

Ook de Nederlandse varkenssector moet snel aan de slag met digitalisering, anders raakt zij op wereldschaal hopeloos achterop. Dat zegt Ronald Lotgerink, bestuursvoorzitter van de VION Food Group. Hij noemt de digitalisering in de Nederlandse varkenshouderij ‘armzalig’.

Wat moeten de Nederlandse varkensbedrijven doen?
“Onderscheidende concepten produceren waar de klant om vraagt.”

Nederland heeft sowieso op het gebied van efficiency geen kans tegen landen als Brazilië, de Verenigde Staten of Canada. Daar is ieder bedrijf op zich ongeveer net zo groot als de hele Nederlandse sector.
Het is van eminent belang, zegt Lotgerink, dat de keten beter samenwerkt en van Nederlands varkensvlees een A-merk maakt. “Dan kunnen we hogere prijzen vragen.”

Voortouw moeten niet de varkensboeren nemen. Die moeten gewoon zo lief mogelijk zijn voor hun dieren. Leidende rol ligt bij de slachter: “Die weet welke markt waarom vraagt en hoeveel vraag er bijvoorbeeld is vanuit de buitenlandse markt en naar welke producten.”
Vraag en aanbod moeten beter op elkaar aansluiten: alleen zo kun je fors lagere kosten en minder verspilling realiseren.

De verwachting is dat de vraag naar varkensvlees in de wereld tot 2035 groeit met 45 procent. Een behoorlijke markt om te verdelen.

Bron: Nieuweoogst.nl juni 2019