Digital

Digital

Nieuws

Sportvisserij digitaliseert er lustig op los

Nederland heeft nogal wat sportbonden.
De KNVB, voor voetballers, is de grootste. De tennisbond is nummer twee. En op de derde plaats – je gelooft het niet tenzij je in het seizoen op een vroege zondagochtend langs plassen en sloten fietst: Sportvisserij Nederland.

En wat blijkt: ook Sportvisserij Nederland dobbert mee op de wilde rivier van digitalisering.

Wat is er bijzonder aan de sportvisserij? Verenigingsleven, met kantines en derde helften, bestaat er eigenlijk niet. Een woordvoerder: “Vissen moet je van iemand leren. Verenigingen – waarvan er ruim 800 zijn in Nederland - zien voor een deel in die behoefte, maar ouders, opa’s, oma’s en vrienden zijn de belangrijkste ambassadeurs van onze sport.”

Sportvissen heeft een saai en stoffig imago. Dat is onterecht, aldus de woordvoerder. Ook het vissen ontwikkelt zich. Je hebt tegenwoordig nieuwe vormen van visserij met namen als Streetfishing en Urban Karpervissen.

Wat betekent digitalisering in de sportvisserij?
De woordvoerder wijst op drie apps die zijn ontwikkeld: VISsengids, VISplanner en MijnVISmaat. “Elke app dient een ander doel; de gids is er om snel te zien welke vissen er in Nederland zwemmen, de planner om te zien waar je met jouw VISpas(sen) mag vissen en MijnVISmaat om je vangsten te delen en analyseren.”

Binnenkort lanceert de bond de VISsenscanner: een app die gebruik maakt van Artificial Intelligence: als je een foto van je vangst maakt, herkent de app welke vis het is.

Uiteraard dient de digitalisering ook de commercie: “We verkopen via het platform en met artikelen in buitenlandse hengelsportmedia Nederland als visland en zetten ons land op de kaart. We helpen op deze manier ook de recreatie- en toerismesector en de retail. Het afgelopen jaar hebben 50.000 Duitse vissers een vispas aangevraagd. Dat geeft aan hoe groot de potentie is.”

Bron: Sportnext.nl maart 2019