Digital

Digital

Nieuws

Digitalisering raakt uitzendbureaus

Ook de uitzendbureaus kunnen er niet omheen: alle communicatie verloopt tegenwoordig gaat via smartphone, tablet of laptop. Bijna alle werkzaamheden van een uitzendbureau – vooral administratief werk immers - zijn digitaal. Dus moeten ook uitzendbureaus ‘snel schakelen’ om de concurrentie voor te blijven.

Wat verandert er allemaal voor hen?
Allereerst het sollicitatieproces: in veel gevallen vinden gesprekken met opdrachtgevers en kandidaten niet meer fysiek plaats, maar is een videogesprek ruim voldoende. Ook de eerste stappen in het sollicitatieproces (screenen en selecteren van sollicitanten) zijn vaak geautomatiseerd. Systemen herkennen – op basis van profielgegevens - in hoeverre een sollicitant geschikt is voor de functie. Dit scheelt uitzendbureaus een hoop tijd en het sollicitatieproces wordt vanzelf van hogere kwaliteit.

Gewone mensen, op zoek naar een baan, hebben het ook steeds eenvoudiger om vacatures in te zien. Of je kok of archivaris wilt worden, je hebt altijd direct toegang tot allerlei databases met interessant en minder interessant aanbod.
Je kunt eenvoudig filteren op vooropleiding, salaris, locatie en noem maar op. Je hoeft alleen maar te solliciteren op een functie met een hoge kans van slagen.

Uiteraard hebben ook werkgevers groot belang bij efficiënte digitale afhandeling van het proces: er zijn zoveel kortlopende contracten vandaag de dag dat optimale verwerking enorm veel tijd bespaart.

Bron: Baaz.nl mei 2018