Digital

Digital

Nieuws

De bakker digitaliseert

Bakkersbedrijven zijn tot op heden zeer traditioneel georganiseerd. De baas maakt het rooster en print dat uit en de bakkers zelf hebben maar op tijd te verschijnen, in hun witte pakken.
Bakkersinbedrijf constateert duidelijke veranderingen: “Een nieuwe generatie ambachtelijke bakkerijen staat klaar om de branche te veroveren. Zij maken steeds meer gebruik van digitale middelen voor de organisatie van hun bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het werkrooster, het plannen van diensten, controle van productie en efficiënt werken. Zo creëren zij ruimte voor medewerkers om hun vaardigheden te ontwikkelen.”

Ook aan de klantenkant verandert alles. Nieuwerwetse bakkerijen geven hun klanten veel meer service en veel uitgebreidere informatie over hun producten.

De bakkersbeurs Iba 2018 geeft bakkers duidelijke voorbeelden van de kansen en mogelijkheden die er zijn dankzij de digitalisering.

Een woordvoerder van een van de eigentijdse bedrijven noemt de voordelen van bijvoorbeeld moderne software voor het maken van werkroosters: “Eén werknemer heeft yoga, de andere moet zijn kinderen op woensdag ophalen van school. De wensen en voorkeuren van werknemers en hun functies worden opgeslagen in het systeem en meegenomen in het planningsproces.”

Wat in andere sectoren gewoon was, is in de bakkerij kennelijk nieuw.

Handige software kan ook allerlei andere processen van de bakkers verbeteren. Denk aan de inkoop van goederen en het aanvullen van voorraden op basis van de gegevens die de kassa van de bakkerij doorgeeft. Ook het wegen van grondstoffen voor het bakken is steeds vaker geautomatiseerd. Een deskundige: “Hierdoor kunnen de werknemers zich meer concentreren op hun ambacht, bakken.”

Een ander duidelijk voordeel: digitalisering maakt het mogelijk een deel van het nachtwerk te verplaatsen naar de dag. Zo wordt het beroep van bakker aantrekkelijker voor jonge mensen.

Bron: Bakkersinbedrijf mei 2018