Digital

Digital

Nieuws

Millennial wil ook weleens een bloemetje

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling, sprak in december een bonte verzameling van bloemen- en plantenhandelaren toe tijdens het Symposium ‘Bent u klaar voor de digitale markt?’

De bloemen- en plantenhandel moet meedoen aan de digitale wereld, dat is zijn vaste overtuiging. Want “vasthouden aan oude modellen is kansloos. Dat noem ik anorexiamanagement: proberen te leven met een model waarin de marges steeds kleiner worden.” De nieuwe economie heeft weinig boodschap aan het product (de bloem of plant) en stelt de consument centraal. Die wil het gevoel krijgen dat combinaties van bloemen en planten speciaal voor hem zijn uitgevonden. Dan zal ie kopen. Want ook de millennial (geboren tussen 1980 en 2000) wil weleens een bloemetje!

In Duitsland springen digitale handelaren daar al op in met grote campagnes met beeldmateriaal toont van stoere mannen met veel planten. Ook zijn daar grote digitale spelers actief. Bijvoorbeeld Amazon, met Amazon Fresh.

Ook big data, de verzamelde online informatie van (potentiële) klanten, zal eem steeds grotere rol gaan spelen bij de manier waarop bloemen en planten zullen worden vermarkt.
“Door big data gaan wij de consument beter begrijpen,” aldus een deskundige.

Daarnaast biedt internet plaats voor bloemen en planten die minder goed verkrijgbaar zijn in de bloemenwinkel om de hoek.

Bron: Nieuweoogst.nu december 2017