Digital

Digital

Nieuws

Volledig digitale bank van start

ABN Amro organiseerde onlangs een seminar over vernieuwingen in het bankwezen. Bij vernieuwing denkt men uiteraard vaak aan digitalisering. Daarom had de bank als spreker de Engelsman Jason Bates uitgenodigd, medeoprichter van twee digitale banken in het Verenigd Koninkrijk: Monzo en Starling.

Bates veegde de grond aan met het verschijnsel digitalisering bij banken. Verder dan “simpelweg bestaande producten digitaal maken” komen de meeste banken niet. Hij vergelijkt de digitalisering met de digitale krant op een tablet. “De digitale krant ziet er precies hetzelfde uit als de papieren krant, compleet met omslaande bladzijden als je door klikt! Absurd!”

Het uitgangspunt bij digitaliseren is verkeerd, betoogt hij. Banken willen met digitalisering kosten besparen, terwijl ze zich zouden moeten richten op verbeteren van de dienstverlening. Dat is een veel duurzamer strategie, maar die vraagt wel om een heel andere manier van denken.

Voor de oprichting van zijn digitale banken heeft Bates dan ook eerst uitgebreid onderzoek gedaan onder potentiële klanten. Bates: “Mensen hebben zelden interesse in hun saldo, maar willen weten of ze het eind van de maand halen met hun salaris. Ze willen alerts ontvangen als ze het eind van de maand niet gaan halen.” Bates noemt dit ‘de budget app’. Ook een prepaid mastercard die schulden voorkomt, was een veelgeuite wens.

De digitale banken van Bates bieden die voorzieningen dus. En omdat ze sinds kort een bankvergunning hebben, kunnen de 20.000 klanten van de wachtlijst binnenkort hun rekening openen bij de volledig digitale bank.

Bron: Fondsnieuws.nl juni 2017