Digital

Digital

Nieuws

De ambtenaar is een blijvertje

De ambtenaar is een blijvertje. Dat is de conclusie van Digitaal bestuur op basis van twee interviews met mensen die het kunnen weten: Robert Went van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en Jan de Kramer (voorheen Digital) van de Algemene Werkgevers Vereniging Nederland (AWVN).

Digitalisering heeft veel werkgelegenheid gekost onder de Nederlandse ambtenaren. En dat zal nog wel een tijdje doorgaan. Maar het is vooral het saaie en voorspelbare werk dat door de automatisering uit mensenhanden wordt genomen.
Tegelijkertijd levert de digitalisering werk op, omdat de overheid steeds meer datagestuurd gaat werken. En de overheid zal blijvend moeten inspelen op de maatschappelijke veranderingen die alle digitale vernieuwingen met zich meebrengen. Denk alleen al aan een bedrijf als Airbnb: “Het bedrijf trok zich onder het mom van ‘disruptie’ weinig tot niets aan van lokale wetgeving.”

Twee citaten van de geïnterviewden.
Went: “Ik acht de kans dat een robot een gehele baan van een ambtenaar overneemt heel klein. Banen zijn immers een bundel van taken. En van alle taken binnen een baan is meestal maar een gedeelte te automatiseren.’

De Kramer: “Het is slecht voor te stellen hoe technologie zich ontwikkelt. We weten ook niet aan welke vraag van de burger de overheid over bijvoorbeeld tien jaar moet voldoen.”
Daarnaast wijst hij op de handelingsvrijheid die een ambtenaar kan nemen om aan de vraag van een individuele burger te voldoen, een handelingsvrijheid die je niet kunt automatiseren. Of nog niet, athans.

De Kramer wijst er ook op dat bedrijven die succesvol zijn geweest in het verkopen via internet, zoals CoolBlue en Bol.com, verschillende fysieke vestigingen hebben geopend waar de klant zich kan melden en ook een voltijds bemande helpdesk hebben. Juist omdat de klant (de burger) het menselijke contact als een extra dienst ervaart.

Dus ja: de ambtenaar blijft onmisbaar.

Bron: Digitaal bestuur juni 2017