Digital

Digital

Nieuws

Beter ontsporen dan verliefd worden

Het Britse Tesco geldt als de meest innovatieve supermarktketen ter wereld. Zij beschikt over een eigen innovatie-afdeling, Tesco Labs, die de winkelervaring voor de klanten voortdurend moet verbeteren.

Tesco Labs werkt uiteraard op basis van trial and error. De grootste mislukking van het bedrijf was ‘een app die klanten naar het juiste schap zou leiden’. Het idee erachter: met de smartphone in de hand zouden klanten, door visuele begeleiding op hun telefoonscherm, snel en soepel naar de gewenste schappen lopen of hinkelen.

Het werd een mislukking, vooral door psychologische factoren: klanten die zich lieten leiden door hun smartphone, vreesden dat anderen hen zouden aanzien voor domme klanten.

Over het algemeen zijn innovaties van Tesco Labs wel aangeslagen. Vooral de programmeeromgeving van het bedrijf, gebaseerd opgezamenlijke creatie, staat hoog aangeschreven. Een woordvoerder: “Een van de ontwikkelaars heeft een oplossing gemaakt die je online bestellingen analyseert en dan gezondere varianten suggereert.”

Tesco Labs is kritisch op alles. Elke nieuwe ontwikkeling wordt uitgebreid getest. Vernieuwing op zich is niet het doel: “Het is belangrijk dat je niet verliefd wordt op je eigen projecten, maar ze doelbewust laat ontsporen om kennis te vergaren.”

De ideeën op de winkelvloer geven vaak de doorslag. Tesco gebruikt Yammer om ideeën uit te testen en het winkelpersoneel mee te laten denken en ontwikkelen.

Bron: Emerce maart 2016