Digital

Digital

Nieuws

Een robot als collega

Management team (MT) schrijft een kort en verhelderend artikel over ‘de vier dimensies van de digitale werkplek’ die enorme veranderingen teweeg brengen, zeker in grote organisaties.

De eerste dimensie, werken in de cloud, is al breed aanvaard. Medewerkers kunnen makkelijker werken waar ze willen en informatie delen met wie ze willen. Ook zijn de werkzaamheden van ICT-afdelingen hierdoor enorm veranderd.

De tweede dimensie is, zegt MT, de social & learning enterprise. Er is zoveel informatie beschikbaar, intern en extern, dat medewerkers steeds gemakkelijker op de hoogte kunnen blijven van de ontwikkelingen in hun vakgebied. “Dat is belangrijk, want het op peil houden van vaardigheden en kennis is de grootste uitdaging van de huidige werknemer.”

De derde dimensie richt zich op het ondersteunen van operationeel personeel: de buitendienst als het ware. Deze medewerkers krijgen steeds vaker de beschikking over moderne digitale middelen, zoals een slimme bril, die hun actuele informatie voor de uitvoering van hun werk geeft.

Een woordvoerder van Accenture, het bedrijf dat MT aan zijn wijsheid over de digitale werkplek helpt: “Het grote voordeel van een digitale bril is dat een monteur bijvoorbeeld zijn handen vrij heeft, terwijl hij precies voor zich ziet welke schroeven hij moet losdraaien en welke stappen hij vervolgens moet nemen.”

De vierde dimensie staat nog in de kinderschoenen: robotisering. Robotisering kent twee varianten: de fysieke robot (een mannetje van staal dat bliep bliep zegt) en de softwarematige robot, de zogenaamde softbot.

Een woordvoerder: “Een voorbeeld van zo’n softbot is een op kunstmatige intelligentie gebaseerde agent die heel snel bepaalde contexten kan leren, waardoor hij mensen in hun werk kan ondersteunen of zelfs vervangen.” De softbot wordt vaak al ingezet bij de klantenservice van bedrijven. Ze kunnen relatief gemakkelijk ‘basisdialogen’ voeren met klanten. En ze worden steeds beter.
Nog concreter is de ‘echte’ robot. Deze is steeds goedkoper beschikbaar en steeds simpeler te programmeren. Binnen een uur kun je je nieuwe collega al leren hoe hij blikjes verpakt aan de lopende band. En hij wordt nooit moe!

Als bedrijven eerst nadenken en dan handelen, kunnen ze robots uitstekend inzetten voor kwaliteitsverbetering. En menselijke medewerkers hoeven niet langer het vervelende ‘basiswerk’ uit te voeren.

Bron: Management Team maart 2016