Digital

Digital

Nieuws

iPad verliest terrein in België

De iPad sprak tot de verbeelding van veel Belgische bedrijven. Maar na een paar jaar werken met de bekendste tablet op aarde kijken veel bedrijven uit naar iets anders. De iPad verliest terrein. Dat schrijft de Belgische editie van Computable.

“De iPad Pro blijkt geen game changer,” zegt een analist tegen de krant. En Microsoft wint terrein met zijn Surface-aanbod.

De cijfers spreken nog wel in het voordeel van de iPad. Bijna een kwart van de Belgische bedrijven stelt tablets beschikbaar aan zijn medewerkers, en daarvan is 65 procent een iPad. In 2014 evenwel was dat aandeel nog bijna 78 procent. En aan het begin van het tablet-tijdperk reikte het apparaat van Apple zelfs even naar de 90 procent.

Microsoft heeft zijn marktaandeel op de Belgische zakelijke markt verdubbeld naar ruim zeven procent en staat op de derde plaats. Samsung is nummer twee met 16 procent. Met een steeds minimaler marktaandeel volgen daarna HP, Lenovo, Dell en Panasonic.

Een paar redenen zijn te noemen voor de teruggang in tablet-gebruik, verklaart een deskundige. Allereerst is de tablet er niet in geslaagd de pc uit te roeien: medewerkers gebruiken de apparaten naast elkaar. Ook gaat een pc langer mee dan een tablet.

Werken met tablets is dus duurder en minder duurzaam.

Bron: Computable.be februari 2016