Digital

Digital

Nieuws

Oude systemen remmen vooruitgang.. en kosten je de kop

Als oerdegelijke organisatie kun je het je medewerkers niet aandoen ze steeds met nieuwe systemen, software, apps op te zadelen. Ze moeten immers ook ‘gewoon hun werk doen’. Maar het heeft wel een nadeel: die rem op vernieuwing. Het is namelijk een rem op de vooruitgang.

De bank- en verzekeringssector heeft er ook last van. In die sector wordt nog veel gewerkt met ‘verouderde software’ die het nog goed genoeg doet voor de medewerkers zelf. ‘Legacy-systemen’ worden ze ook wel genoemd. Die systemen beperken wel de dienstverlening van banken en verzekeraars. De klant (met zijn smartphone) vernieuwt immers wel door. En banken en verzekeraars die wel met hun tijd meegaan, kunnen daar de vruchten van plukken.

Onderzoeksbureau Marketforce deed een internationaal onderzoek en stelde vast bijna een kwart (24 procent) van de banken en verzekeraars in de wereld het risico loopt achterop te raken. De voornaamste reden: klanten worden graag als individu behandeld en legacy-systemen kunnen het aanbod van volledig gepersonaliseerde diensten niet ondersteunen.

Een woordvoerder: “Een aanzienlijk aantal respondenten verklaarde dat het grootste obstakel voor personalisatie het gebrek aan beschikbaarheid van voldoende ‘rijke’ klantgegevens is.”

Heeft hij een tip? Een voor de hand liggende: “Het is van cruciaal belang dat de financiële sector investeert in technologie die hen in staat stelt om de belangrijke informatie uit de beschikbare data te herkennen. Dat kan hen echt helpen om hun klanten als individuen te zien en hun klantervaringen als gevolg daarvan te personaliseren. Partijen die dat niet kunnen, zullen zichzelf op achterstand zetten.”

Bron: Computable maart 2016