Digital

Digital

Nieuws

Burger: privacy mag niks kosten

Er wordt heel wat gesteggeld over privacy. Vooral door overheidsorganisaties. Burgers zelf blijken niet zo moeilijk te doen over het beschikbaar stellen van hun gegevens aan welke partij dan ook. Als ze er maar iets voor terug krijgen.

Uit onderzoek van Vodafone blijkt dat liefst de helft van de Nederlanders bereid is om persoonlijke gegevens te verstrekken aan internetpartijen in ruil voor gratis online diensten. Daarmee is Nederland koploper in Europa. Van de Spanjaarden en Italianen is bijvoorbeeld maar een derde bereid gegevens te leveren in ruil voor gratis diensten. Ze betalen liever wat voor hun privacy.

Een van de oorzaken van de bereidwilligheid van de Nederlanders is, volgens de onderzoekers, dat ze goed geïnformeerd over de verzameling en het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven: “Het onderzoek toont aan dat Europeanen bereid zijn hun gegevens te delen, zolang organisaties een duidelijke uitleg hebben over hoe en waarom ze gegevens willen analyseren.”

Vooral bedrijven die transparant zijn en begrijpelijke taal gebruiken kunnen rekenen op vertrouwen van hun klanten. Nederlanders stellen daarnaast vaak prijs op certificering door een onafhankelijk test instituut.

Bron: Computable januari 2016