Digital

Digital

Nieuws

ICT-lobby lucratieve business in Verenigde Staten

Amerikaanse bedrijven investeren miljoenen in het inzetten van lobbyisten. Belangrijkste doelstelling: beïnvloeden van politici. Dat tonen cijfers van het Office of the Clerk van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden aan. Dat kantoor legt de bedragen vast die het bedrijfsleven investeert in goede relaties met de politiek.

Google besteedt het meeste aan deze manier van ‘marktbewerking’. In 2015 gaf het bedrijf liefst 16,7 miljoen dollar uit aan het lobbyen bij overheid en politici. Voor Google-begrippen viel dat nogal mee: een jaar eerder ging 16,8 miljoen over de toonbank.

Andere IT-bedrijven blijven onder de tien miljoen. Facebook gaf 9,8 miljoen uit, Amazon 9,1 miljoen, Microsoft 8,5 miljoen, Qualcomm (wie?) 7,9 miljoen, Oracle 7,5 miljoen, IBM en Intel allebei 4,6 miljoen dollar, Apple 4,5 miljoen en HP 3,4 miljoen.

Over het algemeen bleven IT-bedrijven daarmee achter bij telecombedrijven. Die zijn kennelijk afhankelijker van politiek en bestuur.

Bron: Automatiseringgids januari 2016