Digital

Digital

Nieuws

Klant tegen innovatie

In kantoren was het al veel langer merkbaar, maar nu zie je het overal: mensen krijgen een hekel aan innovatie. Ruim meer dan de helft van de gewone mensen (ook wel klanten genoemd) is het beu steeds weer aangekochte producten te moeten upgraden. Meer dan tachtig procent van de Nederlanders vreest zelfs voor allerlei lelijke gevolgen van innovaties voor privacy, milieu en veiligheid. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiebureau Edelman waarover de Automatiseringgids schrijft. Het onderzoek vond plaats in een aantal technologisch vooruitlopende landen. Waarvan Nederland er dus eentje is.

Overigens deelde 70 procent van de Nederlandse consumenten mee innovatie van het grootste belang te vinden voor de vooruitgang van de samenleving. Alleen krijgen ze een bittere bijsmaak van de commerciële gevolgen van die gevolgen: ze moeten steeds weer hun apparatuur vernieuwen. Kennelijk, menen ze, ziet het bedrijfsleven winstbejag tegenwoordig als synoniem voor innovatie.

Bron: Automatiseringgids december 2015