Digital

Digital

Nieuws

Gelukkig verandert niet alles

Nederlandse gemeenten zijn nog steeds niet erg rap met het beantwoorden van de mails die burgers hun sturen. Twee op de vijf weten de afgesproken antwoordtermijnen niet te halen. Op dat gebied verandert er dus weinig, waarschijnlijk omdat bijna niemand in de wereld het een spannend onderwerp vindt.

Er zijn zelfs 31 gemeenten die vragen per e-mail helemaal niet beantwoorden. Die gemeenten werken nog volledig op papier.

Deze cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek met een zeer eenvoudige opzet: de onderzoekers stuurden alle gemeenten via e-mail het verzoek om hun verordening Jeugdhulp toe te sturen. Deze vraag zou, volgens de afspraken, binnen twee werkdagen beantwoord moeten zijn. Dat lukte niet iedereen.

Een grote gemeente die het erg bont maakte, was Eindhoven. Die stuurde sowieso geen antwoord. Pas toen de onderzoekers vroegen om een reactie op de uitkomsten van het onderzoek, stuurde de gemeente alsnog alleen de verordening “waar vijf maanden eerder al om was gevraagd”.

Ook andere gemeenten kregen een veeg uit de pan. De onderzoekers waren bijvoorbeeld niet gecharmeerd van de werkwijze van de stad Amsterdam. Burgers kunnen de hoofdstedelijke ambtenarij geen algemene e-mail sturen, maar moeten gebruik maken van contactformulieren op de website.
Om het formulier te kunnen gebruiken, moeten ze verplicht eerst hun persoonsgegevens invullen. Verder is er op het formulier slechts ruimte voor een vrije tekst van 500 tekens.

Overigens doen 155 Nederlandse gemeenten het uitstekend, volgens het onderzoek.

Bron: Digitaal bestuur november 2015