Digital

Digital

Nieuws

Angst voor Uberisering overheerst

IBM heeft een onderzoek gedaan onder zo’n 5.200 CEO’s, CMO’s, CFO’s, CIO’s en andere directieleden. Naar hun verwachtingen, wensen en zorgen. De grootste angst die ze kennen: de opkomst van een onverwachte concurrent die hun bedrijfstak volledige ontwricht. Zoals Uber.com de taximarkt volledig overhoop heeft gegooid.

IBM stelt zelfs vast dat meer dan de helft van de managers verwacht dat een bedrijf van buiten de eigen sector een aanval doet op de bestaande verhoudingen. Een woordvoerder van IBM: “Bedrijven zien zichzelf geconfronteerd met een nieuw soort bedreiging – één die vaak onzichtbaar blijft tot het te laat is.”

Eigenlijk een variant op de aloude angst voor buitenaardse wezens. Doen de managers iets nuttigs met hun angst?

Nee. Dat niet. Ze zeggen in de meeste gevallen hetzelfde als Christiano Ronaldo toen men hem vroeg of hij nog vijf jaar bij Real Madrid blijft: “Niemand kan in de toekomst kijken.”

Ja. Toch wel iets. Ze proberen op “een meer persoonlijke, individuele manier” hun klanten te benaderen. Een geliefde klant loopt niet zo gauw weg. Een manager van Ricoh: “We denken dat we sterker afhankelijk zullen zijn van externe samenwerkingen en dat we moeten innoveren door te luisteren naar klanten zodat we samen oplossingen kunnen bedenken.”

Bron: managersonline november 2015