Digital

Digital

Nieuws

“Loslaten is vaak een item bij professionals”

Whatsapp is de meest gebruikte app in de ambtenarij. Vooral voor medewerkers van overheden die veel snelle klantcontacten hebben, is het groene ding onmisbaar. Ze zijn altijd en overal direct bereikbaar, op dat een informele manier. Is er niets dan lof? Nee hoor.

Binnenlands bestuur interviewde een aantal medewerkers van een gemeentelijk wijkteam. Zij zijn positief: ze kunnen hun klanten sneller en beter helpen en de drempel voor klanten is ook minder hoog. Een geïnterviewde: “Het is een korte lijn: even een appje en iets later hebben ze een antwoord dat op ieder gewenst moment verstuurd kan worden. Ook is het een goed communicatiemiddel voor jongeren.”

Nadeel is dat een bericht ieder moment kan komen, dag en nacht. Zo komt het weleens voor dat een jongere om hulp appt als hij onverwacht ’s avonds laat op straat is gezet. “‘Bij een crisissituatie wordt er vaak geappt. Je moet dan zelf bepalen wat je als hulpverlener doet: in actie komen of de apps als ongelezen beschouwen en de volgende dag pas reageren.”

Een deskundige van een adviesbureau vindt dat juist het grootste nadeel van WhatsApp: het simpele middel wekt de indruk dat de ambtenaar altijd klaar staat om te helpen, ook al staat hij onder de douche. Advies is dan ook dat ambtenaren, op initiatief van de baas, onderling afspraken maken over gebruik van en reactie op WhatsApp-berichten:

“Als werkgever wil je natuurlijk ook zorgen voor je mensen en hen niet het gevoel geven 24/7 bereikbaar te moeten zijn: loslaten is vaak een item bij professionals.”

Bron: Digitaal bestuur oktober 2015