Digital

Digital

Nieuws

Gemeentelijke softwaremarkt volledig verziekt

De gemeentelijke softwaremarkt wordt gedomineerd door twee leveranciers – Centric en PinkRoccade. Een markt waar zo weinig partijen het voor het zeggen hebben, is geen gezonde markt. En daar heeft iedereen last van: de gemeenten, gemeente-ambtenaren persoonlijk, de burger en uiteindelijk ook de softwareleverancier. Iedereen weet het, en daarom is het fijn dat NRC – in samenwerking Reporter Radio – er nog eens nader onderzoek naar deed. En in de zaterdagkrant uitpakte met twee pagina’s onder de titel ‘Gegijzeld door de softwareboer’.

Wat valt op in het artikel? Vooral het feit dat alle vertegenwoordigers van gemeenten zich anoniem laten interviewen omdat ze bang zijn dat ze anders nooit meer iets van de leveranciers gedaan krijgen.
De verhalen zijn niet zozeer schrijnend als wel pijnlijk: Centric en Pink leveren van oudsher veel systemen voor de kernprocessen van gemeentes. Dat betekent allereerst dat ze zo’n positie hebben verworven dat geen enkele gemeente zonder veel moeite en veel extra kosten van ze af kan. En wat is dan het alternatief? De enige concurrent… die net zo erg is. En ‘van oudsher’ betekent ook: de software die ze leveren is feitelijk uit de oude doos en wordt alleen verbeterd op basis van klachten en gemopper. Terwijl eigenlijk een volledige nieuwe, eigentijdse softwaresuite op zijn plaats zou zijn.

Een paar opvallende constateringen.
PinkRoccade voerde eenzijdig een tariefsverhoging van 50-150 procent door op lopende contracten. We hebben er eerder over bericht. De reden zou zijn: uitgestelde wetgeving, terwijl PinkRoccade al had geinvesteerd in software compliant met die nieuwe wetgeving. Een derde van de klanten van PinkRoccade betaalde zonder mopperen, tweederde diende bezwaar in. Een deel van de bezwaarmakende gemeenten kreeg op zeker moment geen toegang meer tot de software-updates van PinkRoccade. Met als gevolg: risico’s in de bedrijfsvoering… bijvoorbeeld bij het berekenen van bijstandsuitkeringen. Zo heeft de burger direct last van een verziekte softwaremarkt.

Verder is er veel te doen over ‘koppelingen’. Alle andere systemen van gemeenten moeten op zekere dag worden gekoppeld aan de systemen van de hoofdleveranciers. Die hoofdleveranciers vragen telkens weer de hoofdprijs voor een koppeling en verzuimen vervolgens informatie over die koppeling met anderen te delen. Zodat iedere keer weer… de factuur in de gemeentelijke bus valt. Overigens helpt het soms wel: de poot stijfhouden. Een gemeentelijk informatiemanager stuurde een keer een offerte van 22.500 euro terug aan de leverancier. De accountmanager van de leverancier schrok hier zo van – “dat is me nog nooit gebeurd” – dat hij een nieuwe offerte voor dezelfde klus liet opstellen. Die kwam uit op 7.500 euro.

Overigens geven gemeente-ambtenaren niet alleen de softwarereuzen de schuld. Ook op zichzelf zijn ze kritisch. Waarom toch lukt het hun niet gezamenlijk een vuist te maken? En waarom hebben ze jaren achtereen – en soms nu nog – om steeds meer maatwerk gevraagd? Duur maatwerk?

De conclusie van NRC: “Koning is de klant niet, in de markt voor gemeentelijke software. De relatie lijkt eerder een gijzeling door PinkRoccade en Centric.”

Bron: NRC 18 oktober 2015