Digital

Digital

Nieuws

Google verliest de strijd

Bill Gurley, vermaard investeerder in nieuwe technologie, weet het zeker: Amazon Prime gaat Google van de troon stoten als zoekmachine nummer één voor mensen die op zoek zijn naar producten op internet.

Amazon Prime, een dienst van Amazon, is een premium abonnement voor klanten van Amazon waarmee ze zich kunnen verzekeren van snellere levering van producten, kosteloze verzending van van alles en nog wat, streamingdiensten en kortingen op allerlei gebieden. Een jaarlidmaatschap kost slechts 99 dollar.

Google is nu nog de baas over de ‘funnel’, de technische term voor de wijze waarop een mens het digitale verkoopproces doorloopt: mensen beginnen hun zoektocht naar een product bij Google en Google verdient aan elke klant die via de eigen website op de site van een verkoper belandt. Mooi businessmodel zou je zeggen, maar Amazon zet hetop zijn kop, zegt Gurley: “Amazon heeft intussen een logistiek raamwerk opgebouwd met hun Prime-programma waar het punt is bereikt dat de consument geen zorgen meer heeft over de kwaliteit van het product en enorm vertrouwen in de verzending. Sommige items worden binnen een dag geleverd. Ze vertrouwen op de prijs. Amazon biedt niet de absoluut laagste prijs, maar mensen vertrouwen Amazon op dit vlak.”

Belangrijkste gevolg: klanten blijven hangen bij Amazon en zien Google straks slechts als laatste redmiddel wanneer ze iets niet weten te vinden.

Bron: Webwereld september 2015