Digital

Digital

Nieuws

Google hekelt Europese Commissie

De Europese Commissie vindt dat Google met zijn zoekmachine zijn eigen dienst Google Shopping bevoordeelt boven concurrenten. Onzin, zegt Google tegen de commissie: “Jullie hebben het drie maal verkeerd: in feiten, in juridische zin en in economisch perspectief.”

Wat is er aan de hand?
Google toont bij de zoekresultaten van zijn zoekmachine steevast betaalde advertenties van producten die de zoeker zoekt, samen met een lijst van productgerichte organisatorische zoekresultaten. Concurrenten van Google, zoals vergelijkingssites en verzamelsites, ondervinden hiervan nadeel, vindt de commissie.

Google stelt daar de nodige vraagtekens bij. Zo is er volgens Google geen enkele wet die zegt dat een zoekmachine advertenties van concurrenten hoeft te tonen.
Sterker nog… eigenlijk helpt Google de wereld vooruit en wil de Europese Commissie op de rem trappen: “Wij hebben gezorgd voor een enorme toename aan bezoekers van winkeldiensten. In de afgelopen tien jaar hebben we gezorgd voor meer dan 20 miljard gratis kliks naar productverzamelsites in de EU. Dat gratis verkeer neemt met 227 procent toe.

Dat is niet het bevoordelen van de een boven de ander, dat is zorgen dat onze gebruikers en adverteerders de meest zinvolle ervaring krijgen.”

Bron: Webwereld augustus 2015