Digital

Digital

Woordenboek

Terug naar K

Kennismanagement

Kennismanagement lijkt veel op geluk: er is geen algemeen geldende definitie voor. Sommige mensen vinden een bibliotheek op intranet of een database met weblinks al kennismanagement.

De opvatting dat kennismanagement IT-gestuurd is, heeft terrein verloren. Tegenwoordig menen velen dat kennismanagement begint met een duidelijke definitie van kennis. En kennis is toch eerder een menselijke eigenschap dan een bezit van een bedrijf: kennis zit in de hoofden van mensen. En niet alleen in de hoofden: ook ervaringen, gevoelens en voorkeuren zijn onderdeel van de menselijke kennis.
Kennismanagement heeft meer met bedrijfscultuur te maken dan met automatisering. Medewerkers die dol zijn op hun bedrijf, zullen eerder geneigd zijn kennis onderling te delen.

Kennis delen is een duidelijker begrip dan kennis ‘managen’. Daarom verliest de term ‘kennismanagement’ zelf al terrein. Kennisdeling bestaat al lang. Hoe lang gebruiken schepelingen al niet een logboek? En juist een logboek, een dagboek van ervaringen, is een van de vruchtbaarste vormen van kennisdeling.

De relatie tussen kennismanagement en documentaire informatievoorziening is onduidelijk. Veel overlap lijkt er niet. Kennismanagement houdt zich bezig met kennis en documentaire informatievoorziening met informatie. En ook informatie is een begrip zonder duidelijke definitie…