Digital

Digital

Nieuws

Digitalisering bevalt Bolletje goed

Bolletje maakt niet alleen beschuit, maar ook een heleboel broodvervangers en andere banketproducten. Bolletje is in 1867 in Almelo als bakkerswinkel opgericht en maakte recent een digitale transitie door: het ging onlangs live met het nieuwe ERP-systeem, gebaseerd op Microsoft Dynamics.
Dankzij Dynamics kwamen veel gegevens over klanten, productie en logistiek beschikbaar die de basis waren voor nieuwe inzichten.

Een paar maanden na de overgang van het oude naar het nieuwe ERP constateerde Bolletje “bestendigheid in de datakwaliteit voor de dagelijkse routine”. Met andere woorden: de processen verliepen vloeiend en de juiste informatie was op het juiste moment beschikbaar.
Een woordvoerder: “Goed ingevoerde business intelligence leidt tot een groot business-voordeel. Bolletje’s financiële afdeling kan bijvoorbeeld de kostprijs-variaties per artikel, per productielijn zien en analyseren. Verder kunnen we voortdurend verbeteren. Hoeveel mensen resourcen, welke routes gebruiken, hoe productielijnen op te stellen? Door te participeren op al die data, bereiken we dus ook echte meerwaarde.”

Bolletje werkt met een eigen BI-coördinatieteam, best handig voor een bedrijf met vierhonderd arbeidskrachten en twee fabrieken.

Overigens gaat het ook bij Bolletje niet om techniek alleen: “Uiteindelijk draait alles om het vermogen beter te kunnen sturen, gedetailleerdere analyses te kunnen maken. Mooie dashboards alleen zijn leuk, maar vernieuwingen moeten wel bedrijfsbreed gedragen worden. Veranderen is door de snelle ontwikkelingen noodzakelijk. Wie niet wil, is weg. De veranderende rol is in mijn beleving ook juist tof. Maar goed, je moet dat natuurlijk wel leuk vinden. Je bent steeds meer met verbeteren bezig.”

Bron: Financieel-management.nl januari 2020