Digital

Digital

Nieuws

Digitaliseren is vertrouwen op je eigen intelligentie

Ook de Belgische bouwwereld denkt aan digitaliseren. Het vakblad voor de bouw, bouwkroniek.be, geeft een paar aanbevelingen. De belangrijkste: “een bedrijf dat wil digitaliseren moet tijd en middelen hebben, maar eerst en vooral de mensen meekrijgen.”

Daarom begint digitaliseren niet met mooie praatjes en voorbeelden uit Silicon Valley, maar met het besef dat je in je bedrijf beschikt over voldoende intelligentie, talenten en kwaliteiten om de digitale verandering door te maken.

Wijze woorden. Bouwkroniek baseert zich op een grootschalig onderzoek dat expertisecentrum Agoria uitvoerde onder kleine en middelgrote bedrijven (kmo’s) in België. Belangrijkste opbrengst van het onderzoek: er is een rechtstreeks verband tussen de manier van werken en denken, de cultuur en de mate waarin digitale projecten succesvol kunnen zijn.

Andere resultaten:

  • 83% van de industriële kleine of middelgrote ondernemingen ziet digitalisering als een kans, maar slechts 44% denkt dat de impact groot zal zijn. Een ‘sense of urgency’ (om het op zijn Vlaams te zeggen) ontbreekt dus.
  • De digitalisering start bijna altijd in één bepaalde afdeling en stroomt bij succes door in het bedrijf.
  • Digitalisering van de productie verloopt trager dan die van de ondersteunende processen.
  • Bedrijven die diensten leveren (advies bijvoorbeeld) digitaliseren veel rapper dan bedrijven die dingen (potten en pannen bijvoorbeeld) maken. “Slechts 10% van de bedrijven experimenteert met artificiële intelligentie of nieuwe (digitale) verdienmodellen.”
  • In ongeveer 20% van de bedrijven is een persoon verantwoordelijk digitalisering.

Agoria: “We roepen alle overheden en andere betrokkenen op om samen te werken aan de digitale mindset die onze maatschappij nodig heeft om een digitale koploper te worden in Europa.”

Bron: Bouwkroniek.be januari 2020