Digital

Digital

Nieuws

Datastorytelling: een pracht van een fenomeen

Alleen met een goed verhaal kom je verder.
Dat is de basis voor storytelling: de mens wil alleen mee in ontwikkelingen als hij een goed verhaal erbij hoort. Zonder goed verhaal is de mens behoudzuchtig.

Specifiek voor big data bestaat het verschijnsel big data storytelling.
Goed voorbeeld daarvan is het Berlijnse project Performance Painting Reality van Iepe Rubingh uit 2011. Rubingh stortte 500 liter waterverf op een kruispunt en liet toen de auto’s die door de verf reden niet alleen schilderen, maar legde ook verkeersbewegingen vast.

Opeens snapten veel mensen wat big data is en doet.
Want de grootste uitdaging van datamanagement is het presenteren van managementinformatie in begrijpelijke taal. We verdrinken vaak in informatie, we willen een beeld, we willen houvast en overzicht en rust.

Daarvoor is data storytelling: “de kunst van het filteren en visualiseren van grote hoeveelheden data met behulp van een verhaallijn.”
Hoe? “Je proces vormt de basis voor het inzetten van data storytelling.” En wat doe je dan? Omdat een beeld voor veel mensen meer zegt dan duizend worden, moet je “met behulp van grafische afbeeldingen cijfers duiden die op zichzelf moeilijk te interpreteren zijn”.

Data storytelling gebruikt daarbij drie principes:

  • Less is more.
  • Een verhaallijn is onmisbaar.
  • Data presenteer je in animaties

In gewonemensenwoorden: “Bij het presenteren van cijfers over bereik van een campagne is het natuurlijk interessant om te melden dat er 50.000 views zijn geweest; maar het spreekt meer tot de verbeelding als dit wordt gepresenteerd door de vergelijking van het aantal views te leggen met een vol voetbalstadium die je boodschap heeft gezien.”

Foto: Wilbert Hoffstädt

Daarbij moet je dan wel het stadion van Barcelona en niet dat van Excelsior noemen.

Bron: Emerce december 2019