Digital

Digital

Nieuws

Mens loopt steeds weer achter op eigen uitvindingen

Kunstmatige intelligentie (AI) en lerende machines zijn de twee meestbelovende opkomende technologieën voor bedrijven. De technologie zet grote stappen en de mens kan die - zoals gebruikelijk - niet bijhouden. Dat stellen onderzoekers van KPMG en Capgemini Invent vast.

Een woordvoerder: “De bouwstenen van kunstmatige intelligentie, zoals tekst- en beeldanalyse zijn volwassen aan het worden, zodat bedrijven er de vruchten van kunnen plukken. Veel bedrijven zijn dan ook bezig met het operationaliseren en industrialiseren van succesvolle experimenten rondom kunstmatige intelligentie en lerende machines.”

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlandse bedrijven binnen drie jaar verwacht grootschalig gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Banken gebruiken het nu al om hun fraudeopsporing te optimaliseren, luchtvaartmaatschappij KLM gebruikt het in zijn operaties en Spotify en Netflix AI zetten het in om het plezier van hun klanten te vergroten.

Nu de techniek volwassen wordt, verschuift de focus naar de menskant van de zaak, want “het effectief inzetten van AI vereist een combinatie van het juiste talent, zoals nieuwsgierigheid én vakkennis.” Op de onderzoeksvraag “wat is de kritische succesfactor van kunstmatige intelligentie?” antwoordden veel respondenten: “emotionele intelligentievaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiebeheer”.

Waar vind je veel mensen met zulke vaardigheden?
Nergens!

Dat betekent dat ook kunstmatige intelligentie, ondanks de enorme mogelijkheden, maar moeizaam voet aan de grond zal krijgen.

Bron: December 2019 Consultancy.nl