Digital

Digital

Nieuws

Supermarkten worden steeds digitaler

Er is zo langzamerhand geen supermarkt in de wereld meer die geen testen heeft uitgevoerd met kassaloos winkelen. In Nederland is Albert Heijn het bekendste voorbeeld. Het wereldwijd opererende supermarktbedrijf Tesco is van plan overal winkels zonder kassa’s te openen. Het Israëlische techbedrijf Trigo Vision regelt dit voor Tesco. Dit nieuws alleen al heeft de beurswaarde van deze start-up uit Tel Aviv vermiljoenvoudigd. Trigo Vision richt zich op megasupermarkten die massaal van de kassa af willen.

Supermarkten worden niet alleen kassaloos, maar ook steeds digitaler. De aanpassingen van prijzen in de winkel gebeurt al bij heel wat supermarkten met dynamische digitale prijskaartjes. Onder andere de Nederlandse supermarktketen Marqt gebruikt die. Een woordvoerder: “Wij passen de prijs van producten aan op basis van de houdbaarheidsdatum en werken daarvoor samen met Wasteless. Verse producten met een korte houdbaarheidsdatum zijn goedkoper en op de kaartjes is deze duidelijk te zien.”

Ook betalen wordt steeds digitaler. China is een voorbeeld: liefst 86% van de Chinezen betaalt de koopwaar regelmatig met de smartphone. Dat geldt zeker voor de supermarkt van Alibaba, Freshippo, waar geen kassa’s meer zijn, je alleen maar met smartphone kunt betalen en je naar de helpdesk kunt als je een vraag hebt.

Een deskundige: “Supermarkten hebben nog steeds dezelfde functie, maar de technologische ontwikkelingen gaan hard.”

Bron: Dutchcowboys.nl november 2019