Digital

Digital

Nieuws

Thomas Cook duister voorbeeld voor uitzendbureaus

Reisgigant Thomas Cook richtte zich te laat op online en digitalisering en ging ten onder. Dat kan andere bedrijven ook zomaar overkomen, zegt Don van Hal (Digivotion) in een blog op Flexmarkt.

Reisbureaus waren altijd tussenpersonen en verdienden aan de commissie. Daarom openden ze fysieke kantoren om dicht bij de klant te zijn. Al rond 1990 deed internet zijn intrede, en vanaf deze eeuw boeken veel weldenkende mensen via websites.

De ouderwetse businessmodellen in de reisbranche komen onder druk te staan. Nieuwkomers als Expedia, Booking.com en Tripadvisor maken het gemakkelijk om vanuit je luie stoel ‘de beste deal’ te vinden. Een wandeling door de regen naar het reisbureau is overbodig geworden. Vaarwel Thomas Cook.

Uitzendbureaus hebben hetzelfde sombere toekomstbeeld als ze niet snel innoveren. Ze zijn veelal niet meer dan tussenpersonen die bemiddelen in ‘een product’ en commissie ontvangen. Mensen zoeken een leuke baan en willen het aanbod snel vergelijken. Daar zijn intussen volop sites voor. Met een paar zoekvragen en klikken heb je je nieuwe baan binnengehengeld en je oude contract opgezegd. Wie gaat er nog naar een uitzendbureau?

Advies aan uitzendbureaus: ga als een gek digitaliseren of vraag alvast uitstel van betaling aan.

Bron: Flexmarkt oktober 2019