Digital

Digital

Nieuws

Belgische bedrijven vervangen analoge mensen door digitale mensen

Bij grote Belgische bedrijven als KBC, Proximus en DPG Media is een trend zichtbaar, schrijft De Morgen. Ze lozen hun analoge werknemers en zoeken naar “nieuwe digitale profielen”.
Logisch, schrijft De Morgen, want de hedendaagse bankbediende is niet van vlees en bloed, maar is een app. Het hele Belgische bedrijfsleven is op zoek naar “digitale whizzkids”.

Telecombedrijf Proximus meldt zich te bevinden in “een disruptieve context, omdat de digitalisering in de sector een kantelpunt bereikt”. Daarom wil het bedrijf 1900 klassieke banen schrappen en 1250 digitaal onderlegde jongelieden binnenhengelen.

DPG Media kondigt een verlies van 145 banen aan bij de televisiepoot en wil tegelijk 50 mensen “met de juiste digitale skills” werven.

Zijn het mensen zoals u en ik die ze zoeken? Die een beetje kunnen tiepen en googlen. Een woordvoerder: “Nee. Het zijn de mensen die de informatietechnologie continu verfijnen. Dat zijn vooral heel technische profielen.” Een probleem voor de bedrijven: “Vaak vinden ze de digitale profielen niet, en de interne mensen ontbreekt het aan de nodige kennis.”

Een deskundige: “Ik denk dat zowel de bedrijven als de overheid iets te lang hebben gewacht om hun langetermijnvisie in kaart te brengen.” Toch overheerst de nuchterheid: “De digitalisering zal voor sectoren zoals het onderwijs en de gezondheidszorg een ondersteuning zijn. Voor andere sectoren, zoals de financiële of de media, zal het wél leiden tot een verschuiving.”

Bron: De Morgen oktober 2019