Digital

Digital

Nieuws

Belgische Ombudsman ontevreden over digitalisering

De Belgische ombudsman over de digitale dienstverlening van de Belgische overheid: “Die maakt het leven van de burger niet altijd gemakkelijker.” In zijn kritiek verschilt hij weinig van zijn Nederlandse collega.

Inderdaad, Belgen hoeven hun dossiers niet meer persoonlijk te komen afgeven aan een overheidsloket, wachtrijen zijn er niet meer en foto’s kunnen ze gewoon uploaden. Helaas geldt dit niet voor alle burgers: er zijn ook Belgen met een digitale achterstand. Voor die mensen komt de Ombudsman op. Het gaat om ouderen, gehandicapten en minder bedeelden die moeite hebben hun zienswijze in een e-mail te verwoorden of gestructureerde telefoongesprekken van callcenters te verwerken.

Daarnaast deugt veel IT gewoon niet, zegt de ombudsman. Een voorbeeld is verkeerboetes.be: “Over deze site regent het al maandenlang klachten. Bij boetes die per ongeluk dubbel zijn betaald of waarvan het bedrag te hoog was, duurt het ellenlang eer ze terugbetaald worden.”

Bron: Computable.be mei 2019