Digital

Digital

Nieuws

Goed formulerende Digicommissaris is hard nodig

Aloys Kregting is een professioneel lid van raden van commissarissen. En een van de weinigen die een digitaal hart heeft. In de commissarissenwereld blijft digitalisering een ondergeschoven kindje, zegt hij tegen Managementscope. Een paar citaten:

“Een digicommissaris moet in staat zijn een abstract digitaal verhaal te vertalen in gewonemensentaal. Mijn standaardvraag bij Akzo- Nobel, waar ik werk: ‘Verkopen we er ook meer verf door?’”

“Voor een deel is digitalisering zo’n vreemd terrein dat commissarissen het er liever helemaal niet over hebben. De kop gaat in het zand. Overigens zie je dat niet alleen bij commissarissen, maar ook in raden van bestuur. Ze denken allemaal dat het zo’n vaart niet zal lopen. Niet in onze industrie. Niet in dit bedrijf. Mijn stelling is: disruptie door digitalisering gaat overal gebeuren, op geen enkele uitzondering na.”

“Bestuurders en commissarissen worden bijna gegijzeld door de kennis die hen heeft gebracht waar ze op dat moment zijn. Daarom is het zo moeilijk om naar nieuwe businessmodellen te kijken.’

“Het is altijd hetzelfde: demand, supply en een nieuw platform ertussen.’

“Bij het ziekenhuis wordt ook gezegd dat het in de medische wereld allemaal anders werkt, maar dat is in de kern onjuist. Ook een ziekenhuis moet kijken naar de zaken waarmee het zich kan onderscheiden. Overal, ook in ziekenhuizen, zie je dat elke afdeling zijn eigen oplossing wil. Iedereen wil altijd zelf alles regelen, dat is een menselijke trek die je in iedere industrie terug ziet komen. Every fool his own tool noemen we dat. Die eigengereidheid is duur. Waarom moet iedere medische divisie zijn eigen prullenbakken hebben?”

“Het mooie is dat als een concern standaardiseert op de niet-onderscheidende activiteiten, het heel veel geld kan verdienen. Soms gaan de IT-kosten zo door de helft. Het geld dat dat oplevert, kan worden geïnvesteerd in onderscheidende dingen.”

“Urenlang praten over dingen die totaal niet relevant zijn: dat zie je bij heel veel industrieën. Niet doen. Maak een keuze en ga verder.”

“Met iedere nieuwe ontwikkeling werd het weer een beetje ingewikkelder – en IT maar doorbouwen. Soms moet je dan een stapje terug proberen te doen.”

Schitterend!

Bron: Managementscope april 2019