Digital

Digital

Nieuws

Digitalisering moet IT in spoorsector aanjagen

IT-bedrijf CTG heeft een onderzoek gedaan onder internationale spoorondernemingen, waarvan in Nederland ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) de grootste zijn. Uit het onderzoek blijkt dat die bedrijven nog een flinke slag hebben te maken met de integratie van IT in hun dagelijkse bedrijfsvoering. CGI, niet geheel vrij van belangen: “Het wordt steeds duidelijker dat IT als een apart onderdeel binnen organisaties aan zijn einde komt. IT raakt steeds meer verweven met de volledige bedrijfsvoering van ondernemingen.”

Het onderzoek toont aan dat één onderwerp nadrukkelijk in de aandacht van de ondervraagde bedrijven staat: cyberveiligheid. Logisch, zegt CGI, want juist de logistieke sector heeft last van veel opvallende cyberaanvallen met potentieel enorme schade.

Deutsche Bahn had vorig jaar te maken met besmetting door het WannaCry-virus: hackers plaatsten op de schermen voor reisinformatie op stations een tekst waarin ze losgeld eisten.

Naast veiligheid heeft ook digitalisering de volle aandacht van spoorbedrijven: “Sommigen wijzen direct naar het inzetten op nieuwe technologie, zoals Artificial Intelligence, Internet of Things en blockchain.” Of het om daden of woorden gaat, is niet heel duidelijk.

Een woordvoerder van CGI vat samen: “Als we ze vragen hoe ze digitalisering organiseren binnen hun bedrijf, dan zie je feitelijk drie varianten. Een enkel bedrijf ziet het als een aanvullende taak voor de IT-afdeling. Het grootste deel van de geïnterviewden zien digitalisering echter verder gaan. Veel van de geïnterviewde klanten zien digitalisering als iets heel nieuws, dat los staat van de traditionele IT binnen een bedrijf. Deze bedrijven zetten separate innovatie-afdelingen en labs op.”

Dat is, hoe modern het lijkt, toch ouderwets, volgens CGI, want IT als een separate afdeling is aan het einde van zijn levensduur. In opkomst is een ‘derde variant’, waarbij digitalisering de aanjager is om IT met de bedrijfsvoering te verweven.

Daarin blijkt de spoorsector dus achter te lopen.

Bron: Skipr november 2018