Digital

Digital

Nieuws

Digitale verplichtingen bedrukken de mens

Niet iedereen zal het beamen, maar de Ombudsman zegt het wel: de digitalisering van de overheid gaat te snel. Dat is vooral de mening van ouderen, mensen die voldoende tijd hebben om met de overheid contact te zoeken. Die mening kwam naar voren uit een representatief onderzoek en nu gaat de Nationale Ombudsman uitzoeken waar de schoen wringt. Ouderen moeten namelijk ook gewoon mee kunnen komen in deze boeiende tijden.

Een deelneemster aan het onderzoek vertelt: “Ik ben 64, het computergebeuren interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel en vind het allemaal al te snel gaan! Maar je zult er wel aan moeten! Ben mantelzorger, maar aan mij hebben ze dus ook niks qua computerspul. Het merendeel kan deze tijd gewoon niet bijbenen.”

Een andere respondent betwijfelt of het alleen om ouderen gaat: “Heel veel mensen zijn niet digitaal actief en daarom is communicatie gewoon per post wel zo duidelijk! Iedereen moet dat zelf kunnen bepalen. Verplichtingen heeft iedereen al genoeg.”

De Nationale Ombudsman benadrukt dat de overheid voor alle burgers toegankelijk moet zijn. Daarom start hij een onderzoek naar digitale formulieren om erachter te komen waar de burger last van heeft: Ingewikkelde inlogsystemen? Moeilijke taal? Gebrek aan alternatieven?

Bron: Plusonline oktober 2018