Digital

Digital

Nieuws

Digitale maar niet volledig digitale school

Het verbaast veel ouderen dat ze nog steeds jongelui zien fietsen met zware schooltassen vol boeken. Doen scholen niet mee aan de digitalisering? Dagblad De Gelderlander stelt gerust: het einde van de volle schooltassen is in zicht en begint in de Achterhoek, net als het Grote Gebeuren van Belcampo: “Leerlingen op middelbare scholen die vallen onder het Carmelcollege hoeven binnenkort geen loodzware schooltas meer mee te zeulen. De op één-na-grootste scholenkoepel van Nederland vindt een volle tas met boeken niet meer van deze tijd en eist van uitgevers meer digitaal en minder schoolboek.”

Dat is te lezen in de aanbesteding voor nieuwe lesmethodes die de scholenkoepel heeft uitgeschreven. Achterhoek VO, een andere grote scholenkoepel in het oosten van het land, is eveneens voorstander van het afstoten van het papieren schoolboek. Met een beetje geluk zijn alle leermiddelen binnen vijf jaar volledig digitaal.

Een woordvoerder van de scholen: “Het boek vormt nu de hoofdmoot en ter ondersteuning is er een website. Dat moet worden omgedraaid. We verlangen van uitgevers dat ze hun methodes aanpassen als de actualiteit daar om vraagt.’’

Digitale lesmiddelen hebben een ander belangrijk voordeel boven een papieren boek. Je zit niet vast aan een bepaalde opbouw of volgorde, zegt een deskundige: “Met digitale lesmethodes is het voor docenten makkelijker om te variëren in het leeraanbod en de wijze hoe je lesstof overbrengt aan leerlingen.”

Diezelfde deskundige vindt volledig digitaal overigens geen goed idee: “Lezen van papier is bewezen beter.”

Bron: De Gelderlander oktober 2018