Digital

Digital

Nieuws

Blockchain leidt niet altijd tot transparantie

Albert Heijn heeft een blockchain ontwikkeld waarmee klanten kunnen zien waar de sinaasappelen vandaan komen waarvan ze het sap hebben gekocht. De blockchain maakt de hele keten transparant. Dagblad Trouw bekeek de boel eens kritisch en stelde vast: “Echte transparantie is nog ver te zoeken.” Een journalist van de krant bezocht een AH-sinaasappelplantage waar mensen onder zeer slechte omstandigheden moeten plukken en van die omstandigheden was niets te zien in de AH-app.

De plukkers werden door de Zuidamerikaanse leverancier van AH-sinaasappels gedwongen te overnachten in oude kippenhokken. Ze sliepen op de grond. En ze kregen minder betaald dan beloofd.

Deze informatie over de belabberde arbeidsomstandigheden wordt niet aan de AH-blockchain toegevoegd. Dus waar blijf je dan met je transparantie?

Niettemin is het initiatief van Albert Heijn een goed begin om de keten inzichtelijk te maken. Aldus Trouw.

Bron: EMVI.nl oktober 2018