Digital

Digital

Nieuws

Investeer meer in mensen dan in technologie

Hoe kun je als werkgever je personeel gelukkig en gezond houden in deze tijd van doorslaande digitalisering, waarin prikkels, berichten, informatie en gegevens overal vandaan in een enorm tempo op je afkomen? Jeroen van Duijvenbode, directeur van Korn Ferry Nederland, schrijft erover op consultancy.nl.

Hij start met de constatering dat niemand weet hoeveel procent van de banen verdwijnen door automatisering, robotisering en kunstmatige intelligentie. De cijfers lopen uiteen van 15 procent (OESO) tot 50 procent (McKinsey & Company).

Maar als banen overbodig raken, raken mensen niet persé overbodig, schrijft Van Duijvenbode. Digitalisering levert nieuwe bedrijfsmodellen op, met nieuwe taken en functies. Bovendien zullen werkgevers die weinig oog hebben voor hun mensen snel in de problemen komen, want alleen al in Nederland hebben we last van een groeiende zogenaamde ‘talentschaarste’. Goed personeel wordt steeds schaarser… en zie het dan maar eens te vinden… Tegelijkertijd werken mensen steeds langer door. Dat levert vragen op als: hoe blijven mensen duurzaam inzetbaar en vitaal? Hoe houd je het als werkgever betaalbaar?

Een paar voorbeelden.
Chipmachinefabrikant ASML past tijdens de werkdag de intensiteit van het licht aan om aan te sluiten bij het bioritme van werknemers. Supermarktketen Jumbo voorziet zijn personeel van gratis medische controles inclusief adviezen.

Dat zijn mooie voorbeelden van hoe werkgevers omgaan met de veranderingen door digitalisering. Vanzelfsprekend is dat niet: uit onderzoek blijkt dat veel bedrijven de waarde van mensen onderschatten en die van technologie overschatten.

Van Duijvenbode: “Bedrijven kunnen de kop niet in het zand steken. Uiteraard vergt digitalisering investeringen in technologie, maar voor daadwerkelijke digitale duurzaamheid is investeren in mensen minstens zo cruciaal.”

Bron: Consultancy.nl zomer 2018