Digital

Digital

Nieuws

Digitaal talent vindt moeilijk zijn weg in klassieke organisatie

Grote Nederlandse bedrijven slagen er best in om jonge digitale talenten te werven en binnen te halen, maar die talenten vinden vaak moeilijk hun weg in bedrijven die zijn georganiseerd alsof we nog in de twintigste eeuw leven. Dat schrijft Het Financieele Dagblad op basis van eigen onderzoek.

Het dagblad ondervroeg 55 managers van grote Nederlandse ondernemingen als ABN Amro, ING, Randstad, KPN en Vopak. Bijna allemaal geven ze toe dat de integratie van talenten een probleem is. Digitale experts, “zoals app-ontwikkelaars, programmeurs, ontwerpers van een digitale user experience en design thinkers” willen best voor een groot bedrijf aan de slag, maar vinden moeilijk hun weg in de bestaande organisatie. Daarom worden ze doorgaans apart gezet, nog niet in een kooi, maar wel in speciale teams. Dat wijst op een strategie…

Een geïnterviewde, werkzaam bij een financiële dienstverlener: “Het lukt ons goed om nieuw talent vast te houden, maar we willen niet het risico lopen dat ze meteen vertrekken, als ze in één ruimte moeten werken met de oude IT-collega’s.” Een ander: “Mensen die je naar binnen haalt om een datagedreven verandering te realiseren, moet je niet lastigvallen met de operationele doelstellingen in de rest van de organisatie.”

Ook zittend personeel loopt vaak achterstand op bij de digitalisering. Grote bedrijven richten wel steeds vaker creatieve werkruimtes in en geven hun mensen kansen en ruimte om zichzelf digitaal te ontwikkelen. Tegelijkertijd is er weinig neiging de digitale cultuur volledig te omarmen en vindt nauwelijks structurele uitwisseling plaats met afdelingen waar op een digitale, data-gedreven manier wordt gewerkt.

Managers verwijten dat niet zozeer zichzelf, maar het personeel: “We bieden ze cursussen aan, we proberen ze te ontwikkelen, maar ze pakken het niet op.”

Bron: Het Financieele Dagblad juli 2018