Digital

Digital

Nieuws

Digitalisering is a never ending tour

Het wereldwijd opererende onderzoeksbureau Forrester heeft onderzoek gedaan naar de opvattingen van Amerikaanse en Europese topmanagers over de digitalisering van hun bedrijven. Vrij veel topmannen denken dat ze de digitale transformatie succesvol hebben doorstaan. Forrester lacht ze uit: digitalisering eindigt nooit, het is net als de levenslange concertreis van Bob Dylan een ‘never ending tour’. (Met ‘never a dull moment’.)

Forrester noemt zijn onderzoeksverslag dan ook: ‘De erbarmelijke toestand van de digitale transformatie in 2018’. Die erbarmelijkheid bestaat er vooral uit dat zelfvoldane managers de digitalisering volkomen verkeerd begrijpen: “Geen enkel bedrijf zal ooit zijn getransformeerd. Klanten zullen hen dwingen zich voortdurend verder te ontwikkelen.”

Forrester beveelt bedrijven aan ‘zelfstandige digitaliseringsleiders’ aan te stellen die geen verantwoording hoeven af te leggen aan managers, maar alleen aan de hoogste baas zelf. Wel moeten die leiders verstand hebben van digitalisering én de business: ze hebben technologie-expertise nodig en ‘zeer precieze inzichten in het hele bedrijf’ om alles in goede banen te kunnen leiden. Nu nog hebben veel bedrijven last van voortdurende strijd tussen innovatieve technologen en besluitvormers die niet veel hebben met technologie.

Daarom is het belangrijk dat topmanagers inzien dat digitalisering geen zaak is van technologie, maar van mensen, cultuur en begeleiden van verandering.

Bron: CIO.nl juni 2018