Digital

Digital

Nieuws

Zeeland digitaliseert te snel

De Zeeuwse Ombudsman klaagt: Zeeuwse overheden houden geen rekening met burgers die weinig digitale vaardigheden hebben.
De Ombudsman kreeg in 2017 vijftien klachten van burgers met een probleem dat een direct gevolg zou zijn van digitalisering. Relatief weinig, want het landelijk meldpunt kreeg ongeveer zeshonderd meldingen te verstouwen.

De woordvoerder van de Ombudsman: “De digitalisering van de samenleving levert steeds meer problemen op voor een groeiende groep mensen. Vergeten lijkt te worden dat instellingen als de Zeeuwse Ombudsman nog zeker maandelijks handgeschreven brieven ontvangen; dat veel mensen niet anders weten of kunnen dan met acceptgiro’s betalen, dat anderen van een handige – en hopelijk betrouwbare - neef of buurman afhankelijk zijn voor de toegang tot MijnOverheid.nl.

De Ombudsman ziet een oplossing in betere en directe communicatie. Huis aan huis.

Bron: Binnenlands bestuur juni 2018