Digital

Digital

Nieuws

Digitale dromen worden vaak nachtmerries

De digitalisering is de sector van de hoop, maar die hoop slaat in de dagelijkse praktijk vaak om in wanhoop. Ook voor ondernemende managers die de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien… hoe komt dat toch? Vraagt mt.nl zich af.

Een voorbeeld is General Electric (GE). In 2011 sprak dat bedrijf de ambitie uit de meeste digitale producten en diensten te gaan leveren en daarom zijn processen zo digitaal mogelijk in te richten. GE investeerde fors in automatisering en noemde zich ‘een digitaal maakbedrijf’. GE oogstte enorm veel lof in de pers, bijvoorbeeld in een blad als de Harvard Business Review.

Helaas: de aandeelhouders vonden het allemaal maar blablabla, de aandeelhouderswaarde kelderde en de top van het bedrijf moest het veld ruimen. Tot zover de digitale ambities van GE. En er zijn honderden bedrijven en overheden te noemen die hetzelfde of ongeveer hetzelfde overkwam. Investeren in dromen, niet snel genoeg resultaat tonen, afstraffing…

How come?

MT.nl: “We kunnen hieruit een aantal belangrijke lessen leren. Een heel duidelijke is dat er veel factoren belangrijker zijn dan onze digitale capaciteit, zoals: de vraag naar je producten. Daarom mag ook geen enkele manager digitalisering of technologische innovatie zien als oplossing voor hun zakelijke probleem.”

Daarnaast denken veel bedrijven dat digitalisering iets is wat je ernaast doet. Niks van aan! Digitalisering verandert je complete bedrijf en bedrijfsmodel.

Ook moet je als bedrijf, in een behoudende wereld, zorgen dat je in je sector niet te ver op de troepen vooruitloopt. Dat zet kwaad bloed en kost je bij de eerste tegenwind de kop. En tegenwind heb je als voorloper altijd.

Tenslotte vindt MT – omdat behoudend zijn kennelijk lang niet altijd verkeerd is – dat je ook niet te snel afscheid moet nemen van het bestaande: “Hoeveel mensen hebben niet in extase vanwege een nieuwe relatie een iets minder spannend, maar wel veel stabieler huwelijk laten kapotgaan? Het vooruitzicht van een sexy, op technologie gebaseerde business heeft vaak precies datzelfde effect. De digitale aantrekkingskracht kan allesoverheersend worden en ervoor zorgen dat bestuurders veel te veel aandacht besteden aan wat nieuw is.”

Een leerzaam stuk voor managers.

Bron: MT.nl mei 2018