Digital

Digital

Nieuws

Digitalisering is te sturen

CIO.nl heeft weer eens een mooi lijstje gemaakt voor de Nederlandse CIO’s, in dit geval een lijst met de zes kernpunten van een strategie voor het digitaliseren van het bedrijf. Voor sommigen een zestal open deuren, voor anderen een bevestiging van hun gelijk. Hier zijn ze:

1. De klant centraal
Je verkoopt digitale producten alleen als ze aan een wens van de klant voldoen.

2. Waarde toevoegen
Een digitaal product of een digitale dienst moet een specifiek probleem voor de klant op een bijzondere manier oplossen.

3. Vernieuwing
Een product wordt alleen succesvol als het iets vernieuwends heeft dat voor de klant nieuwe wijdse gezichten opent.

4. Door data de klant kennen
Verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden gegevens over mogelijke klanten geven de digitale strategie richting.

5. De concurrentiepositie strategisch opnieuw bepalen
Als je bedrijf digitale stappen zet, kan het best zo zijn dat je in een hele nieuwe markt met nieuwe concurrenten terechtkomt.

6. Cultuurverandering binnen het bedrijf
Digitaliseren van diensten en producten maakt je hele bedrijf anders, er komt een nieuw soort medewerker binnen met een eigen cultuur, medewerkers die al in dienst zijn, zullen zich moeten voegen.

De conclusie van CIO.nl: doe niet alsof ‘alles nu eenmaal in verandering is’, nee: maak een plan om de digitalisering op beheerste wijze in te voeren, met een goed verhaal eromheen.

Bron: CIO.nl november 2017