Digital

Digital

Nieuws

ING voorloper van digitalisering in België

Erik Van Den Eynden, de baas van ING in België, voorspelt weinig goeds voor de werkgelegenheid binnen de dienstverlenende bedrijven in zijn land. Die gaan dezelfde weg als het bankwezen. “Ook zij zullen de banen zien verdampen.”

ING België kondigde in 2016 “een complete transformatie” aan. Daarbij zouden 600 kantoren en 3000 banen worden geschrapt. Waarom? “ING België wil de beste bank zijn voor alle klantensegmenten. Met het huidige bankmodel is dat niet langer mogelijk. Het klantengedrag is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Mensen gaan niet meer naar het kantoor, want het is niet open als ze hun bankzaken ‘s middags, ‘s avonds of in het weekend willen regelen.”

De bank heeft nu dagelijks 750.000 klantencontacten via zijn app. Contacten die op ieder moment van de dag mogelijk zijn. De bank kan moeilijk de wens van de klant negeren, zegt Van Den Eynden. Dan loopt die klant namelijk weg naar een wel digitale bank.

Toch blijft ING ook inzetten op zijn kantoren, maar het gaat dan wel om “nieuw type kantoren”, kantoren die groter zijn en langer open, vooral in de grote steden.

ING ontslaat niet alleen mensen, het biedt zijn medewerkers ook nieuwe mogelijkheden. Daarmee is het een voorloper. “De digitalisering zal zich de komende jaren uitbreiden naar een groot aantal andere dienstenbedrijven. Ook zij zullen de banen zien verdampen. Wat nu bij de banken gebeurt, staat de hele dienstensector te wachten.” Aldus de baas van de bank.

Bron: Knack oktober 2017