Digital

Digital

Nieuws

Nederlands bedrijfsleven is digitaal volwassen

Nederlandse bedrijven presteren internationaal gezien relatief goed op het gebied van digitalisering. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van MIT Sloan Management Review en Deloitte Digital. Liefst 3500 deden eraan mee, schrijft accountant.nl.

Het onderzoek werd gehouden onder de naam Achieving digital maturity en richtte zich op de kenmerken van bedrijven die succes boeken met digitalisering. De slotconclusie (voor Nederland): in ons land is bijna een derde van de organisaties ‘digitaal volwassen’ en wereldwijd slechts een kwart. Een woordvoerder van Deloitte: “Dit onderzoek laat zien dat Nederlandse bedrijven een voorsprong hebben op het gebied van digitalisering. Internationaal gezien zitten we in de kopgroep.”

Nederland kent ook veel bedrijven die vallen in de categorie ‘Fast Moving Experimenters’: bedrijven een sterke drive om te experimenteren, niet bang uitgevallen en helemaal gericht op een manier van werken die je kunt omschrijven als ‘leren van je fouten en je aanpassen aan de verandering’. Ook richten Nederlandse bedrijven zich veel meer dan buitenlandse op het aantrekken van talentvolle medewerkers die ze binnen het bedrijf verder opleiden.

Eén zorgelijke trend constateert Deloitte wel: ruim een kwart van de Nederlandse bedrijven zegt relatief veel uit te geven aan digitalisering maar niet te weten welke vruchten zij daarvan plukken.

Bron: Accountant.nl oktober 2017