Digital

Digital

Nieuws

Digitalisering maakt onderwijs persoonlijker

Veel mensen denken dat digitalisering leidt tot opheffen van persoonlijke contacten en communiceren via loketten op internet. Niets is minder waar, zeker in het onderwijs. Daar maakt digitalisering alles juist veel persoonlijker. En dat biedt kansen. Dat is te lezen in de Digitale Agenda van de VSNU, de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten.

Verschillende universiteiten besteedden er bij de opening van hun universitair jaar aandacht aan. De Rijksuniversiteit Groningen bijvoorbeeld. Rector magnificus Elmer Sterken pleitte voor sterke bevordering van digitalisering in het onderwijs: “We kunnen ons onderwijsmodel verbeteren en daarbij profiteren van ICT-ontwikkelingen zelf.”

Digitalisering past prima bij de drie strategische doelen van het universitair onderwijs in Groningen: inclusie, activering en personalisering. Sterken:

“ICT kan ons enorm helpen om het onderwijs te personaliseren. Het helpt ons het leerproces in goede banen te leiden, relevante feedback te geven en het kan de leerkosten laag houden. Als we de digitalisering verder benutten kunnen we volgens mij gigantische stappen zetten om studenten te activeren en het onderwijs te personaliseren.”