Digital

Digital

Nieuws

Belgische overheid zo ondigitaal als wat

In België is de studie Government 3.0 vergt visie 3.0 verschenen. Een digitale overheid houdt de Belgen bezig, dat is mooi, maar de conclusies van de studie zijn minder vrolijkmakend. Met name in de gezondheidszorg en de rechtspraak lopen onze zuiderburen ver achter bij de mogelijkheden. Erger nog: er zijn ook weinig initiatieven om via digitalisering de burger mondiger te maken en beter te betrekken bij het democratisch proces.

Een alleraardigst citaat: “TripAdvisor, Booking.com, bol.com, Airbnb, Uber en Amazon bloeien en wij zijn verslingerd aan de sociale media Instagram, WhatsApp, Twitter en Facebook. Digitale disruptie alom.
En onze overheden, zij boerden voort.”

Is er hoop?
Jawel. Soms nemen burgers het voortouw. Maar de voorbeelden die je in de Belgische studie aantreft komen uit Spanje of Duitsland.

Hoe komt dat?
Een nieuw citaat: “De zwakte van overheden is dat ze vertrekken van de digitalisering van bestaande administratieve processen.”
Een bekend verschijnsel. We spelen digitaal de wereld die we begrijpen na en denken vervolgens dat we digitaal werken.

Wat moet er gebeuren?
De gebruiker (en voor de overheid is dat: de burger) moet in beeld komen en uitgangspunt worden van de digitalisering.

Technologische vernieuwing en voortdurende verbetering van digitaal werken moeten de uitgangspunten worden, angst voor verandering en conservatisme moeten verlaten worden.

België heeft nog een lange weg te gaan.

Bron: Knack.be september 2017