Digital

Digital

Nieuws

Computer leert teksten samenvatten

Ambtelijke rapporten van honderden bladzijden doorlezen om je als manager of besluitvormer een mening te vormen: wie heeft er zin in? Slechts de enkeling. Al jaren is de hoop gevestigd op de intelligentie van computers: kunnen zij teksten niet voor ons samenvatten? Als voorbode van het uiteindelijke ideaal: teksten voor ons schrijven D9e nog leuk zijn om te lezen ook).

Het Amerikaanse bedrijf Salesforce heeft de handschoen opgepakt en een algoritme ontwikkeld dat tekst “op een samenhangende manier” samenvat. Dat schrijft AG Connect. In eerste instantie wil Salesforce ‘de tool’ beschikbaar maken voor mensen van de klantenservice of de verkoopafdeling. Die zijn dan minder tijd kwijt aan lezen en kunnen tot hogere productie komen.

Salesforce heeft het algoritme laten ontwikkelen door MetaMind, een ‘deeplearning start-up’ die Salesforce onlangs kocht. Basis voor succesvolle introductie van het algoritme is dat het systeem de originele tekst volledig begrijpt.
Samenvatten kan op twee manieren:

  • Extractie: de samenvatting bevat geen nieuwe, maar wel minder woorden dan het origineel. Deze werkwijze lijkt het beste voor de ambtelijke omgeving.
  • Abstractie: de samenvatting bevat niet alleen minder, maar ook nieuwe woorden. De computer vertelt de tekst als het ware ‘in zijn eigen woorden’ na.

Een woordvoerder van Salesforce: “We maken gebruik van een neuraal netwerk dat zichzelf voortdurend verbetert. Het algoritme interpreteert en introduceert, om de samenvatting te kunnen maken, woorden. Als het algoritme meer context nodig heeft om te kijken of de vertaling klopt, kijkt het opnieuw naar zijn eigen tekst. Uiteindelijk legt het algoritme de tekst naast eerder gegenereerde teksten om te zorgen dat het zichzelf niet herhaalt.”

Klinkt goed. Salesforce maakt gebruik van allerlei veelbelovende technieken. Toch stelt een sceptische professor op de website MIT Technology Review vast: “Het tekstbegrip van de computer is nog lang niet zo goed als dat van de mens.”

Bron: AG Connect mei 2017