Digital

Digital

Nieuws

Interne communicatie moet eigentijdser

CIO.nl stelt vast dat de werkvloer langzamerhand wordt overgenomen door mensen die geen herinneringen hebben aan het papieren tijdperk. Wat betekent dat voor de communicatie over IT binnen bedrijven en overheden? Zes constateringen doet de site.

1) Neergang van e-mail
E-mail begint aan een neergang als communicatiemiddel. De nieuwe werknemers geven – naast een gezellig praatje bij de koffieautomaat – de voorkeur aan interne communicatie via sociale netwerken.

2) Opkomst van interne social platformen
Sociale platformen zijn in opkomst voor de interne communicatie – ook al omdat ook mensen zonder computer (in de buitendienst) of e-mail eraan kunnen deelnemen.

Voordeel is dat je een sociaal platform kunt modereren: je kunt de conversaties binnen je bedrijf centraal houden en reageren wanneer dat nodig is. Dat voorkomt ruis.

Uiteraard moet je ook de mogelijkheid tot één-op-één chats of groepschats mogelijk maken voor je medewerkers. Anders vluchten ze naar externe sociale platformen.

3) Filmpjes zijn fijn
Frisse, korte video’s van een paar minuten blijven een uitstekend communicatiemiddel. Ze vragen niet te veel van de aandacht van mensen en als ze goed gemaakt zijn, spreken ze zowel de jonge YouTube-generatie aan als de ouderen die zijn opgegroeid met Toppop en MTV.

4) Het gedrukte woord is niks meer waard
Wie nog een papieren schoolkrant of personeelsblad wil uitbrengen, moet zich laten nakijken. Soms kan het gebruik van een poster (als je een scherm te duur vindt of zo) nog wel, maar dan moet je het voorzien van bijvoorbeeld een QR-code om het aan de wensen van de digital born jongelui aan te passen.

5) Apps voor standaardtaken als je onderweg bent
Met apps (voor communicatie, voor uren schrijven, voor goedkeuren van urenstaten) kun je medewerkers die onderweg zijn de mogelijkheid bieden om laagdrempelig, op de smartphone, standaardtaken af te handelen. Dat levert een hoop tijdwinst én goodwill op.

Bron: Cio.nl april 2017