Digital

Digital

Nieuws

Facebook breidt de werkelijkheid uit

De Pokémon Go-hype in de zomer van 2016 heeft aangetoond dat er muziek in zit, in ‘augmented reality’. Een techniek die een en ander toevoegt aan de werkelijkheid (zoals Pikachu’s) waardoor het leven voor mensen leuker wordt.

Facebook – een van de grootste socialmediabedrijven in de wereld – gaat er ook mee aan de slag. Dat heeft topman Mark Zuckerberg aangekondigd. De ambities zijn groot: het bedrijf wil via een bril of contactlenzen een virtuele laag over de werkelijkheid heen zetten. Dat is het einddoel. In eerste instantie wil Facebook gebruik maken van zijn grootste kracht: de enorme massa gebruikers. En wel van de camera’s van al hun smartphones.

Een soort Snapchatachtige 3D-filters kunnen mensen, plaatsen, huizen, bedrijven, treinstations etc. identificeren en op de juiste manier “ten opzichte van elkaar positioneren in een driedimensionale ruimte”. Dat maakt het mogelijk, aldus het Belgische blad Knack, haaien in je cornflakes te laten zwemmen. Wie durft dan nog een hap te nemen?

Zuckerberg, visionair en communist: “De mogelijkheid om een bril of uiteindelijk contactlenzen te hebben waar je elke soort informatie over de realiteit kan leggen… betekent dat we een tv aan de muur kunnen hangen voor een app van een dollar in plaats van een stuk hardware dat 500 dollar kost en veel mensen niet kunnen betalen. Zo bespaar je veel geld vergeleken met de hardware die je anders had moeten kopen.”

Facebook wordt nu dus een directe concurrent van Snapchat.

Bron: Knack april 2017