Digital

Digital

Nieuws

Digitaal transformeren: hoe dan?

Het bedrijf Econocom Nederland ziet brood in begeleiden van digitale transformaties van bedrijven en overheden. Om de aandacht te trekken, heeft het de whitepaper ‘Zes stappen naar een digitale transformatie’ uitgebracht. Een woordvoerder: “Wij hebben Nederlandse bedrijven in vier profielen onderverdeeld, om de weg naar een succesvolle digitale strategie inzichtelijk te maken.” Econocom bepaalt de volwassenheid van de digitale transformatie van organisaties op basis van deze vijf meetpunten:

  1. klantervaring
  2. medewerkerservaring
  3. bestuur
  4. processen
  5. ecosysteem.

Op basis van de scores van een organisatie op deze punten kan de digitale volwassenheid worden vastgesteld. Econocom onderscheidt vier bedrijfsprofielen:

  1. De verkenner: de organisatie is ‘digitaal nieuwsgierig’ maar afwachtend: ze kijkt vooral naar wat concurrenten doen en past zich op basis daarvan aan;
  2. De planner: de organisatie heeft contacten met andere organisaties om digitalisering te versnellen en heeft ook een visie op het pad dat moet worden bewandeld;
  3. De facilitator: de organisatie voelt zich zowel door medewerkers als door klanten gedwongen steeds digitaler te worden;
  4. De veroveraar: de organisatie loopt voorop in de digitale transformatie en heeft als doel nieuwe markten te veroveren.

Mooi verhaal. Op basis van de whitepaper van Econocom kun je vaststellen hoe digitaal je bent. En wat dan? Econocom pleit in elk geval voor de aanstelling van een Chief Digital Officer (CDO). Een zegsman: “De Chief Digital Officer leidt de transformatie in goede banen, houdt de digitalisering van producten en productieprocessen in de gaten en overziet daarmee de digitale transformatie. Geef de CDO daarom een vaste plek in de boardroom.”

Als dat niet voldoende resultaat oplevert, kun je altijd nog de hulp van Econocom inroepen.

Bron: Emerce februari 2017